Seminarul Teologic

CORUL BIZANTIN AL SEMINARULUI DIN BUZĂU – PREMIUL I LA CONCURSUL NAȚIONAL DE MUZICĂ PSALTICĂ

 

             Corul Bizantin al Seminarului Teologic Chesarie Episcopul din Buzău și-a înscris în palmares o nouă performanță. După ce în 2015 a obținut Premiul I la un Festival-Concurs Internațional (ediția a treia a Festivalului Gavriil Muzicescu, desfășurat la Iași), anul 2017 a adus și primul premiu într-un concurs de nivel național pentru formația amintită. Este vorba despre Concursul Național de Muzică Psaltică pentru Seminariile și Liceele Teologice din România, organizat de Seminarul Teologic din București (și aici se impune evidențierea Arhid. Prof. Dr. Ștefan Constantin-Răzvan, care a gândit și manageriat admirabil întregul proiect) în parteneriat cu Patriarhia Română și Ministerul Educației. Concursul se află la prima ediție și constituie chiar o premieră mondială la nivel de concept, așa cum remarca Prof. Dr. Achilleas Chaldaiakis, președintele Comisiei de Jurizare. După ce etapa zonală, la nivelul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei (desfășurată în data de 11 februarie) a fost câștigată tot de Corul Bizantin al Seminarului din Buzău, în data de 1 aprilie anul curent s-a organizat și susținut proba de concurs pentru etapa finală, cea națională, a competiției inter-seminariale. Evenimentul a fost găzduit de Universitatea Națională de Muzică din București și a stat sub semnul comemorării Părintelui Sebastian Barbu-Bucur (+ 1 aprilie 2015), fondatorul secției de Muzică Religioasă-Bizantină din cadrul acestei instituții. La etapa națională a concursului s-au prezentat echipele câștigătoare din fiecare zonă/mitropolie, plus cea a Seminarului din București, calificată din oficiu în finală, datorită calității de organizator: din Mitropolia Munteniei și Dobrogei – Corul Bizantin al Seminarului din Buzău; din Mitropolia Moldovei și Bucovinei – Corul Basileus al Seminarului din Iași; din Mitropolia Transilvaniei – Corul Seminarului Monahal Sfânta Ecaterina de la Prislop; din Mitropolia Olteniei – Grupul Psaltic al Seminarului din Craiova. Toate cele cinci formații participante au pregătit și prezentat în concurs un repertoriu alcătuit din 4 piese, prima fiind piesa impusă de organizatori, urmată de câte una pentru fiecare gen compozițional din muzica bisericească: irmologic, stihiraric și papadic. Corul Bizantin al Seminarului din Buzău, sub conducerea Arhid. Prof. Constantin Iustin Stoica, a psalmodiat următoarele melosuri: Vrednică ești, glas plagalul celui de-al doilea, de Protos. Varlaam de la mănăstirea Ciolanu – piesa impusă; un fragment din Canonul Epifaniei, melos tradițional (Oda a IX-a, atât din primul, cât și din cel de-al doilea Canon, cel iambic); Slava octàichon la Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, de Petru Lampadarie; și mathima De demult prooorocii, glas varys, de Sfântul Ioan Cucuzel. O importantă notă de originalitate adusă de seminariștii buzoieni în concurs, care a contat inclusiv pentru impresia artistică generală (item inclus în evaluarea formațiilor concurente), a fost psalmodierea fără partitură, din memorie, a acestor melosuri de mari dimensiuni. În urma deliberărilor juriului, a fost desemnată formația care a întrunit cel mai mare număr de puncte, clasându-se astfel pe locul I: Corul Bizantin al Seminarului Teologic din Buzău. În cadrul festivității de premiere, seminariștii buzoieni și profesorul lor au primit trofeul destinat Premiului I și câte o medalie inscripționată cu cifra 1. Toți participanții la etapa națională a concursului au fost invitați cu acest prilej în scenă pentru a psalmodia, alături de membrii juriului, una dintre cele mai cunoscute compoziții ale Părintelui Sebastian Barbu-Bucur: Binecuvântările Învierii, glasul al III-lea. A doua zi, duminică, 2 aprilie, membrii Corului Bizantin al Seminarului din Buzău au participat la Dumnezeiasca Liturghie săvârșită la Mănăstirea Radu-Vodă, prilej cu care au psalmodiat alături de psalții mănăstirii și de Prof. Dr. Achilleas Chaldaiakis. Conștienți că se află pe calea acumulărilor, cernerilor și sedimentărilor inclusiv în ceea ce primește muzica bisericească, seminariștii buzoieni au primit astfel un puternic imbold pentru a munci cu mai multă sârguință și responsabilitate, mulțumind tuturor sfinților imnografi, dar mai ales Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, întru preacinstirea căreia au fost închinate toate piesele din repertoriul pregătit de ei pentru concurs.